Trivselregler
Styrelsen har fastställt följande trivselregler och riktlinjer för att främja hänsyn och skapa en trivsam och harmonisk miljö. Dessa riktlinjer är avsedda att uppmuntra till god grannsämja och öka trivseln.
A till Ö
A - Avgifter och Avier
Avgifterna administreras av Nabo. Du kan få dina avier via e-post, e-faktura, autogiro eller pappersfaktura. Månadsavgiften ska betalas senast på förfallodagen. Upprepade förseningar kan få allvarliga konsekvenser. Vid frågor om din avgift, vänligen kontakta Nabo på via portalen.
A - Andrahandsuthyrning
För att hyra ut din bostadsrätt i andra hand kräver styrelsens samtycke. Begäran om samtycke ska vara skriftlig och innehålla skäl för begäran, tidsperiod och vem som ska hyra lägenheten. Begäran ska skickas till styrelsen minst 6 veckor innan uthyrningsperioden förväntas börja.
Styrelsen tar ut en avgift om 10% av prisbasbeloppet. Andrahandsuthyrning beviljas om det finns giltiga skäl och för högst ett år i taget. Observera att uthyrning till juridiska personer inte är tillåten. Föreningen tillåter inte heller uthyrning av lägenheter via Airbnb eller liknande företag. Vid andrahandsuthyrning av lägenhet ges inte automatisk rätt till parkeringsplats, se Parkering för mer information. Olovlig andrahandsuthyrning utan styrelsen samtycke är inte tillåten.
B - Barnvagnar
Det finns ett utrymme för barnvagnar i källaren. Av brandsäkerhetsskäl är det inte tillåtet att förvara barnvagnar i trapphusen eller på andra platser i källaren.
B - Brandskydd
Styrelsen genomför regelbundna brandsäkerhetskontroller, även kända som SBA-kontroller. För att minimera brandrisk är det förbjudet att förvara lösa föremål i entréer, trapphus, källare, cykelrum och tvättstugan. Eventuella lösa föremål ska flyttas.
B - Brandvarnare
Det är viktigt att säkerställa bra brandskydd i din bostadsrätt. Se till att du har brandvarnare, brandsläckare och brandfiltar tillgängliga.
B - Bredband
Föreningen har ett gruppavtal med Bredband2 (fd Stockholm Stadsnät) för bredband med hastighet på 1000/1000 Mbit. Varje medlem har möjlighet att utöver grundavtalet teckna tilläggsavtal om tv och telefon. Routern bekostas av bostadsrättsinnehavaren själv. För mer information besök Bredband2. För frågor ring 0770-811 010.
B - Bygg om
Som bostadsrättsinnehavare har du rätt att göra vissa ändringar i din bostadsrätt enligt stadgarna. Du får till exempel lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Om ändringen påverkar bärande väggar eller innebär ombyggnad av vatten- eller elinstallationer (exempelvis om du vill ta ner en vägg, dra nya rör i kök och badrum) måste du skicka in en skriftlig ansökan till styrelsen. Efter godkänd ansökan måste en auktoriserad yrkesman utföra arbetet. En ombyggnad utan tillstånd eller felaktigt utförd arbete kan kräva återställande av bostadsrätten till sitt ursprungliga skick enligt stadgarna, även om ändringen utfördes av en tidigare bostadsrättshavare.
Tänk också på att ta hänsyn till de omkringboende när du utför bullerstörande arbeten i lägenheten. Dessa bör i första hand utföras under dagtid. Informera grannar i trapphuset genom att sätta upp lappar i portar.
C - Cykelrum
Cykelrummet finns vid gaveln av huset efter port 16. Cyklarna kontrolleras vid vår- och höststädning. Om cyklar inte är i brukbart skick tas de bort från cykelrummet. På grund av brandrisk är det inte tillåtet att förvara motorcyklar och mopeder i cykelrummet. Förvaring av cyklar i trappuppgångarna är inte tillåtet, eftersom dessa är utrymningsvägar vid brand.
D - Dörr och dörrlås
Varje bostadsrättsinnehavare är ansvarig för sitt eget lås på ytterdörren. Styrelsen behöver inte informeras vid byte av lås eller säkerhetsdörr. Dörrens utseende ska väljas utifrån befintliga dörrar i trapphuset.
E - Ekonomi
Översiktlig information om föreningens ekonomi finns i den senaste årsredovisningen. Den distribueras inför varje föreningsstämma och finns även på hemsidan.
F - Felanmälan
Om något i de gemensamma utrymmena är trasigt eller inte fungerar korrekt, vänligen meddela styrelsen. Vid akuta ärenden kan medlemmar kontakta Nabos jour. Felanmälningar för övriga ärenden går direkt via styrelsen.
- Jour Vardagar* 16-07: 010- 288 00 26
- Jour helger* Dygnet runt: 010-288 00 00
F - Fest
Om du planerar att ha en fest, hoppas vi att ni får det trevligt. Men kom ihåg att hög musik och fester är de vanligaste källorna till klagomål. Vänligen informera grannar i trapphuset om din fest genom att sätta upp lappar i portar. Om dina grannar har störande fester sent på natten, tveka inte att knacka på och säga till.
F - Föreningsinformation
En skriftlig föreningsinformation skickas ut några gånger per år. För att styrelsen snabbt ska kunna nå ut med information, är det viktigt att du använder Nabos portal och uppdaterar dina kontaktuppgifter där. På hemsidan hittar du stadgar, årsredovisning, föreningsinformation och annat som är viktigt för medlemmarna i föreningen. Länk till inloggningssida: Nabo - Kundportal
F - Föreningsstämma
Föreningsstämman hålls årligen. En kallelse med datum meddelas i god tid före stämman. Varje medlem har en röst vid stämman. Om flera medlemmar äger bostadsrätten gemensamt, har de bara en röst tillsammans. Föreningsstämman är en möjlighet för dig att påverka ditt boende. På stämman väljs styrelsemedlemmar, suppleanter, valberedning och revisorer. Dessutom behandlas viktiga ärenden och medlemsförslag. Om du inte kan delta på stämman kan du företrädas av ett ombud med fullmakt. För mer information, kontakta styrelsen.
F - Försäkring
För att skydda din egendom vid eventuella skador är det viktigt att du har en aktuell hemförsäkring. Föreningen har en försäkring hos Trygg-Hansa, men den inkluderar inte bostadsrättstillägg. Medlemmarna måste själva teckna bostadsrättstillägg till sin hemförsäkring. Kontakta alltid styrelsen om det inträffar allvarliga skador, såsom vattenskador i din bostadsrätt.
H - Hushållssopor
Hushållssopor, så kallat restavfall, ska kastas i sopnedkasten i trapphusen. Sopnedkastet får endast användas för sedvanligt hushållsavfall. Se till att soppåsarna är väl förslutna så att inte matrester sprids i soptrumman.
För matavfall finns en behållare utanför port 12. Till matavfall används papperspåsar som finns att hämta i cykelrummet eller under trapporna i port 12 och 16. OBS! Dessa påsar får inte användas till att slänga restavfall i sopnedkastet. För allas trevnad, se till att placera soporna i behållaren och stäng locket ordentligt.
L - Lägenhetsförråd
Till varje lägenhet finns förråd. Det är inte tillåtet att förvara brandfarliga ämnen som bensin eller fotogen i förråden. Varje medlem ansvarar för att ha ett hänglås till sitt eget förråd.
N - Namn i portar/dörr
Bostadsrättshavaren ansvarar för att ha korrekt namn på sin egen dörr. För portarna ansvarar styrelsen. Vid namnändring på tavlorna i porten, kontakta styrelsen.
P - Parkering
Föreningen har 14 parkeringsplatser (utomhus) varav 4 för elbilar. Kontakta föreningens styrelse om du önskar hyra en parkeringsplats. Föreningen har ett kösystem.
Priser:
Parkeringsplats: 400 kr per månad.
Elbilplats: 600 kronor per månad, exklusive elförbrukning.
En engångskostnad tillkommer på 375 kr som administrativ avgift.
Regler för parkering:
-
Ett individuellt avtal tecknas alltid mellan förening och medlem/hyresgäst vid erbjuden parkering. Vid elbilplats tecknas också avtal för elförbrukning.
-
Rätt till parkeringsplats är inte en del av bostadsrätten.
-
Medlem ansvarar själv för att säga upp parkeringsplats till styrelsen vid överlåtelse av lägenhet, enligt avtalets uppsägningstid.
-
Vid andrahandsuthyrning av lägenhet ges inte automatisk rätt till parkeringsplats, för detta fordras styrelsens godkännande precis som för uthyrning av lägenhet. Olovlig andrahandsuthyrning av parkeringsplats är förbjuden och leder till omedelbar uppsägning av kontraktet.
R - Rökning
Rökning är inte tillåten i trapphus, tvättstuga eller andra gemensamma utrymmen.
S - Stamspolning
Stamspolning är en grundlig rengöring av avloppsstammar och rör. För att förhindra illaluktande lukt, bör medlemmar regelbundet rengöra avloppsrören nära diskbänken, handfatet och vattenlåset där duschvattnet rinner ut. Undvik att spola ner fett i avloppet för att förhindra stopp i köket. Det är heller inte tillåtet att spola ner kattsand i toaletten.
T - Tillgång till bostadsrätten
Styrelsen har rätt att få tillträde till din bostadsrätt eller förråd när det krävs för inspektion eller nödvändiga arbeten. Om du inte är hemma, kan du följa de instruktioner som styrelsen ger.
T - Tvättstuga
Föreningen använder bokatvättid.se som bokningssystem för tvättstugan. Ladda hem bokningsappen som heter "Boka tvättid", finns för både Android och iOS. Efter app-installation loggar du in genom att söka och välja Brf Ståltråden 1. Ange därefter lägenhetsnummer samt pinkod och slutligen klicka på logga in. Pinkod förmedlas via styrelsen. Det går också att logga in direkt via hemsidan.
Förhållningsregler: Bokad tid som inte utnyttjats inom 30 minuter efter starttid kan övertas av en annan medlem. Torktumlare och torkskåp får användas 30 minuter efter avslutad tvättid. Vi hjälps åt att hålla tvättstugan ren, tömmer alltid dammfilter efter användning och sopar, dammsuger eller våttorkar (efter behov) golvet.
T - Tider Tvättstugan
-
07-11
-
11-16
-
16-19
-
19-22
V - Ventilation
Föreningens ventilationssystem bygger på självdrag och det är inte tillåtet att bygga om det. En OVK utförs vart 6:e år där ventilationen kontrolleras så att systemet fungerar. Den vanligaste orsaken till en OVK-anmärkning är att köksfläkten kopplats till ventilationssystemet. Om en föregående ägare har gjort den felaktiga installationen är det fortfarande den nuvarande ägaren som måste åtgärda felen.
Ö - Överlåtelse av bostadsrätt
När en bostadsrätt säljs och äganderätten övergår till en annan person måste köparen godkännas som medlem i föreningen. Om medlemskapet inte beviljas av styrelsen blir överlåtelseavtalet ogiltigt och köparen får inte flytta in. Ansökan om medlemskap ska behandlas av styrelsen inom 3 veckor.